تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۰ آبان ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

تخریب شرکت‌های بیمه در کنار بی آبرویی صنعت بیمه با یک گزارش ناقص توسط بیمه مرکزی | پشت پرده رفتار خسروشاهی در ارائه اطلاعات گمراه کننده چیست؟

پرویز خسروشاهی که مدیریت خود بر نهاد ناظر در صنعت بیمه را دوره حمایت از بیمه‌گذاران خوانده است، در آخرین اقدام توسط وی و روابط عمومی تازه منصوب خود در بیمه مرکزی با بی‌اعتبار کردن برخی شرکت‌های بیمه آن هم توسط یک گزارش ناقص در زمینه پاسخگویی به شکایات مردمی باعث شکل گیری دور جدیدی از اختلافات در صنعت بیمه شد.

تخریب شرکت‌های بیمه در کنار بی آبرویی صنعت بیمه با یک گزارش ناقص توسط بیمه مرکزی | پشت پرده رفتار خسروشاهی در ارائه اطلاعات گمراه کننده چیست؟

رویداد۲۴ | در حالی‌که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حاضر در صنعت بیمه انتصاب پرویز خسروشاهی خوشکلام به عنوان ریاست کل بیمه مرکزی را یک انتخاب میمون برای یک صنعت در آستانه فروپاشی در زمان مدیریت ضعیف تیم قبلی در دوره دولت سیزدهم می‌دانستند، اما هنوز اندک زمانی سپری نشده بود که نشان داد یک مدیر اجرایی توانمند با یک مدیر خوب و آکادمیک و دانشگاهی فرسنگ‌ها فاصله دارد. پرویز خسروشاهی که داعیه‌دار گزارشات آماری به صنعت بیمه و اقتصاد است در آخرین گزارش منعکس شده در سازمان متبوع خود به یک گزارش ناقص و مبهم پرداخت که در آن برخی بیمه‌گران متهم به کم کاری و کوتاهی برای بیمه‌گزاران خود شده بودند. خبری که به سرعت در رسانه ملی و برخی رسانه‌های جمعی به آن پرداخته شد و برای شرکت‌های بیمه‌ای مد نظر در گزارش منتشر شده به لحاظ بیمه‌گری و سهامداری دچار حاشیه و دردسر گردید.

طبق خبر منتشر شده در پایگاه خبری متعلق به بیمه مرکزی اعلام گردید که بر اساس آمار ثبت شده در سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه‌ای بیمه مرکزی، تعداد شکایات ثبت شده نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته و سه شرکت بیمه؛ «شرکت بیمه دانا» با ۱۸/۱۵ درصد، «شرکت بیمه ایران» با ۱۱/۹۵ درصد و «شرکت بیمه آرمان» با ۱۱/۸۷ درصد بیشترین سهم شکایات این دوره را ( بدون لحاظ سهم پرتفوی شرکت از بازار) به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه گزارش آورده شده بود که بر اساس این گزارش رشته‌های بیمه «شخص ثالث» در این مدت بیشترین سهم شکایات را با ۴۴/۵۰ درصد به خود اختصاص داده و بدنه اتومبیل با ۲۰/۳۸ درصد و درمان با ۱۹/۳۵ درصد رتبه دوم و سوم شکایات را دارند. همچنین در خبر منتشر شده توسط روابط عمومی نهاد ناظر اعلام گردید بر اساس آمار سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه‌ای بیمه مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه تعداد ۳/۴۲۰ فقره شکوائیه توسط بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و ذینفعان بیمه‌نامه‌ها با موضوع شکایت از شرکت‌های بیمه در این سامانه ثبت شده است.


بیشتر بخوانید:

تکلیف دولت با مدیران ضد پزشکیان چیست؟ | خداحافظی با رئیس کل بیمه مرکزی پس از اتهام زنی به پزشکیان

احتمال فروریختن ساختمان ناهید بیمه مرکزی | یک گزارش کارشناسی در سال ۹۸ این ساختمان را غیرقابل بهره‌برداری دانسته


پس از انتشار خبر ضعیف و ناقص توسط بیمه مرکزی که عینا در صدا و سیما نیز با کمترین تحلیلی روی آنتن خبر رفت با پرسش اهالی صنعت بیمه مواجه شد که انتشار خبر «بیمه شخص ثالث بیشترین سهم شكایات را به خود اختصاص داد» با چه هدفی در این مقطع زمانی صورت گرفته است؟ موضوعی که بعضاً در برخی رسانه‌ها با تیر «بدترین شرکت‌های بیمه معرفی شدند» و یا «اسامی شرکت‌های بیمه‌ که بیشترین شاکی را دارند منتشر شد» گزارشی که با اندک توجه به حجم و تعداد و مقیاس آن در صنعت بیمه نشان از پوچ و بی‌اهمیت بودن محتوای آن دارد ولی چنان در رسانه‌های غیرتخصصی نمایش داده شده که باعث ایجاد حواشی برای سهام‌داران خرد و کلان این شرکت‌ها شد. حواشی که می‌تواند بر قیمت سهام آنها در بازار سرمایه کشور نیز تاثیر مستقیم و غیرمستقیم مخربی داشته باشد.

برای اینکه دقیق‌تر متوجه بی‌ارزش بودن گزارش بیمه مرکزی شویم به عنوان نمونه شرکت بیمه دانا ۳۴ میلیون بیمه‌ شده دارد و ۵ میلیون بیمه نامه صادر کرده است، لذا با توجه به اعلام گزارش مربوط در خصوص درصد شاکیان بیمه دانا به عنوان یکی از بیمه‌گران که ۱۸/۱۵ درصد بوده است و بیمه مرکزی رتبه اول دارندگان بیشترین شکایت را به آن‌ها اختصاص داده بود، نتیجه ۶۲۰ نفر از تعداد ۳۴۲۰ شاکی حاصل خواهد شد که به طور طبیعی امر عجیبی نیست چراکه بعضا امکان دارد برخی پرونده‌ها حتی قابلیت پرداخت نداشته باشد و بیمه‌گزار با تصور شکایت و دریافت خسارت اقدام به شکایت بدوی در نهاد ناظر کرده باشد.

نکته قابل توجه آنجاست که در صورت‌های مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوره یک‌ساله ۱۴۰۲ آمار و ارقام قابل تاملی در بر دارد که از قضا رابطه همکاری نهاد ناظر با همین بیمه‌گران را به وضوح به عرصه نمایش می‌گذارد. طبق بررسی اطلاعات منتشر شده از عملکرد یک‌ساله بیمه مرکزی نشان می‌دهد نهاد ناظر صنعت بیمه، بیش از ۶۷۵ میلیارد تومان بدهی به بیمه‌گرانی داشته است که بعضاً با رفتارهای ناملایم اینچنینی توسط بیمه مرکزی قرار میگیرند. بر اساس همان اطلاعات و گزارشات منتشر شده در مجموع با در نظر گرفتن ذخیره‌های مربوط به مالیات، خسارات معوق، ریسک‌های منقضی نشده و حق بیمه عایده نشده، رقم بدهی بیمه مرکزی در سال گذشته به بیش از ۶۵ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان به شرکت‌های بیمه افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد در همین مدت کوتاه بشود پرسشی از خسروشاهی مدیر تازه منصوب شده عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در بیمه مرکزی به عنوان ریاست کل نهاد ناظر پرسید که هدف رئیس کل بیمه مرکزی از انتشار گزارش مبهم و خودزنی در این اطلاع‌رسانی خبری ناقص چیست و چگونه آن را در راه افزایش ضریب نفوذ و توسعه صنعت بیمه می‌داند؟ به نظر پرویز خسروشاهی خوشکلام به عنوان شخصی که معمولاً در کانال شخصی خود در فضای مجازی که با نام نکته نگارش‌های فردی می‌کند و گویا به عدد و رقم های اقتصادی در شرایط مختلف نیز اشراف دارد باید به این پرسش‌ها پاسخ دهد که چرا چنین برش ناقصی از خبر شکایات بیمه‌گزاران در صنعت بیمه را به جای بررسی و رفع موضوع به رسانه‌ها در جهت تخریب بیمه‌گران کشاند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بیمه مرکزی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۰
4
0
روزی نامه نگار بیشرف چند گرفتی رپرتاژ اگهی چاپ کنی ؟
نظرات شما